فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

مودم VDSL چیست؟

يكشنبه, ۸ دی ۱۳۹۸، ۱۰:۰۶ ب.ظ

تکنولوژی VDSL مخفف عبارت Very-high-bitrate Digital Subscriber Line به معنی DSL با نرخ بیت بسیار بالا است. VDSL نسل جدیدی از فناوری های DSL است که بر روی بستر کابل‌های مسی ارائه می شود و به عبارتی نسل بعدی فناوری ADSL محسوب می شود. مودم های VDSL می توانند پهنای باند 52 مگابیت بر ثانیه و آپلود 16 مگابیت بر ثانیه را ارئه دهند که بیش از 6 برابر مودم های ADSL است. البته این پهنای باند استاندارد مودم های DSL است و در حالت تئوری می توانند تا 300 مگابیت بر ثانیه را نیز ارائه دهند.

خطوط تلفن تنها مقدار کمی از ظرفیت خود را برای انتقال صدا استفاده می کنند، فناوری های DSL از ظرفیت های باقیمانده در این خطوط برای اتصال به اینترنت استفاده می کنند. به طور دقیق تر، صدای ما در فرکانس های 400 تا 3400 هرتز منتقل می شوند، در حالی که خطوط تلفن می توانند داده ها را در فرکانس های چندین میلیون هرتزی (مگاهرتزی) نیز انتقال دهند و داده های دیجیتال را منتقل کنند. بنابراین با استفاده از این خطوط و با کمک فناوری DSL می توان اینترنت را بر بستر این خطوط ارائه داد. فناوری VDSL با استفاده بهینه از ظرفیت خطوط تلفن می تواند حداکثر پهنای باند ممکن را تحویل دهد، که بسیار بیش از سایر فناوری های DSL مانند ADSL است.

نسل جدیدی تری از مودم VDSL با نام های VDSL2 و +VDSL2 هم معرفی شده اند که می توانند به ترتیب سرعت های دانلود 200 و 300 مگابیت بر ثانیه (معادل 25 تا 37.5 مگابایت بر ثانیه) را ارائه دهند که البته هنوز در کشور ما حتی زمزمه های ارائه آن نیز توسط شرکت های ارائه دهنده اینترنت به گوش نمی رسد.

یک نکته بسیار مهم در مورد فناوری VDSL این است که پهنای باند اینترنت دریافتی بستگی زیادی به فاصله تا سوییچ های VDSL شرکت ارائه دهنده اینترنت دارد. به این معنی که با افزایش فاصله از شرکت ارائه دهنده اینترنت سرعت به شدت کاهش پیدا می کند. به گونه ای که در فواصل زیاد، سرعت اینترنت در حد فناوری ADSL خواهد شد. بنابراین ISP ها باید زیرساخت های VDSL خود را در سطح وسیعی توسعه دهند تا امکان استفاده همه شهروندان از آن فراهم شود. به همین دلیل است که VDSL تنها در مناطق محدودی از کشور (به ویژه تهران) قابل دسترسی است.

 

فناوری vdsl

 

تفاوت مودم VDSL و ADSL:

تا این جای کار احتمالاً به برخی از تفاوت های مودم  VDSL و ADSL پی برده اید اما در این قسمت می خواهیم به طور کامل تفاوت های این مودم ها را بررسی کنیم.

  • پهنای باند : واضح ترین تفاوت این دو فناوری پهنای باند دانلود و آپلود آن هاست. که سرعت دانلود در فناوری VDSL بیش از 6 برابر ADSL است. البته اگر فناوری های جدیدتر VDSL2 و +VDSL2 را در نظر بگیریم این اختلاف بسیار بیشتر است.
  • هزینه : ناگفته پیداست که هزینه اینترنت و همچنین راه اندازی سرویس VDSL کمی بیش از ADSL است. هزینه زیرساخت، سرعت بیشتر، تعداد کم کاربران و قیمت بیشتر مودم ها این اختلاف قیمت را رقم می زنند.
  • ارائه دهندگان اینترنت : در حال حاضر شرکت های ISP کمی سرویس VDSL را ارائه می دهند و استفاده از این فناوری فوق العاده محدود است (برخلاف ADSL) که در بسیاری از خانه ها کاربرد دارد.
  • فاصله قابل ارائه : قدرت سیگنال در فناوری VDSL به شدت با افزایش فاصله افت می کند بنابراین ISP می تواند تا فاصله اندکی حداکثر سرعت این سرویس را به کاربران ارائه دهد. در حالی که این فاصله برای ADSL بسیار بیشتر است. همان طور که در نمودار زیر مشاهده می کنید در فواصل کم سرعت اینترنت VDSL بسیار بالاتر از ADSL است اما با افزایش فاصله سرعت آن ها به تدریج با هم برابر می شوند، اما سرعت اینترنت ADSL با افزایش فاصله تغییر چندانی نمی کند.

 

تفاوت vdsl و adsl

با گسترش سرویس های اینترنتی و افزایش روز افزون کیفیت محتوای آنلاین (ویدیو، موزیک و …)، نیاز به پهنای باند بیشتر اینترنت روز به روز بیشتر احساس می شود و کاربران به دنبال استفاده از شیوه های اتصال پر سرعت تر خواهند بود. کسب و کارهای اینترنتی بیشترین نیاز را به پهنای باند بیشتر دارند و ضروری است که هر چه زودتر زیرساخت فناوری های جدیدی مانند VDSL2 ،VDSL و TD-LTE توسعه پیدا کند. با وجود مزایای فراوان VDSL می توان آن را یک گزینه مناسب – حداقل در شهرهای بزرگ – جهت بهبود پهنای باند کاربران قلمداد کرد.

جمع‌بندی

شرکت مخابرات بر این است که مودم های ADSL را با مودم های VDSL جایگزین کرده و سرعت اینترنت مشترکین خود تا 4 برابر و حداقل 40 مگابیت بر ثانیه ارتقا دهد. 

۹۸/۱۰/۰۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

مودم VDSL

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی