فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

مگا پیکسل

شنبه, ۲۸ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۱۱ ب.ظ

همه چیز در باره مگاپیکسل دوربین

496275_415
آنچه از آن با عنوان  یاد می‌شود، در واقع تعداد پیکسل‌های موجود در هر عکس است. ها وسیله ای مهم برای تولیدکنندگان اسمارت فون بوده اند تا با استفاده از آن ها به مردم از کیفیت اسمارت فون هایشان خبر دهند.، که البته این قضیه چندان درست نیست ، زیرا مگا پیکسل ها معرف خوبی برای کیفیت  ها نیستند.

اما پیکسل‌ها بر توانایی سنسور دوربین در ضبط نور متکی هستند. هر چه سنسور بزرگ‌تر باشد، مب‌تواند پیکسل‌های بیشتری را پشتیبانی کند که اغلب به به تصاویر بهتر و شاداب‌تر منجر می‌شود؛ اما هرچه پیکسل‌های بیشتری به سنسور اضافه شوند، باید کوچک‌تر نیز شوند و هرچه پیکسل‌‌ها کوچک‌‌تر شوند، نور کمتری را می‌‌توانند ضبط کنند که این مسأله به تصاویری «نویز»‌دار و سایه‌دار منجر می‌شود که ‌شادابی لازم را ندارند.

یک راه برای غلبه کردن بر این مشکل، باز نگه داشتن طولانی‌‌تر دیافراگم دوربین است تا نور کافی جذب شود؛ اما این راه حل نیز با مشکل بلوری شدن تصویر و کاهش کیفیت آن، به ویژه در شرایط کم نور، همراه است؛

کاربرد مهم مگاپیکسل در نشان دادن جزییات و همچنین کراپ کردن تصاویر است، حالتی را در نظر بگیرید که سوژه عکاسی شما در موقعیت مناسبی از تصویر قرار ندارد، دوربین با مگاپیکسل بالا با ایجاد فضای کافی این امکان را به شما می‌دهد تا عکس مورد نظر را اصلاح کنید یا زمانی که عکس شاهکاری گرفته‌اید و تمایل دارید آن را تا جایی که امکان دارد بزرگ کرده و چاپ کنید، در اینجا با مگاپیکسل بالا می‌توانید این کار را به‌راحتی انجام دهید.

camera-phone

یکی از باور های غلط افراد در سنجش میزان کیفت دوربین یک گوشی ، تعداد مگاپیکسل های آن است.در واقع بسیاری تصور می کنند هرچه تعداد مگاپیکسل های دوربین گوشی بیشتر باشد ، عکس ها را با کیفیت بالاتری به ثبت می رساند.اما اینطور نیست !

یک مثال ساده :

دوربین گوشی آیفون ۶، ۸ مگاپیکسلی است و اسمارت فون گلکسی اس ۶ دارای ۱۶ مگاپیکسل می باشد، اما هر دوی آن ها عکس ها را با یک کیفیت و میزان وضوح و شفافیت می اندازند. پس ملاک کیفیت یک دوربین خوب برای گوشی چیست؟

اما آنچه به واقع کیفیت یک دوربین را تعیین می‌کند تعداد پیکسل‌ها نیست، بلکه اندازه آنهاست. هرچه اندازه پیکسل‌ها بزرگ‌تر باشد توانایی آنها در جذب نور بالاتر می‌رود و جذب نور بیشتر نیز به‌نوبه خود باعث افزایش کیفیت تصویر می‌شود. در یک دوربین خوب تعداد پیکسل‌ها با اندازه سنسور هماهنگی دارد. مثلا شرکت اپل توانست در آیفون ۵S با بزرگ‌تر کردن پانزده درصدی سنسور، تعداد پیکسل‌ها را در دوربین گوشی خود ثابت نگاه دارد و اندازه آنها را از ۱٫۴ میکرومتر به ۱٫۵ میکرومتر افزایش دهد. این شرکت معتقد است افزایش اندازه پیکسل و سنسور تغییر عمده‌ای در کاهش نویز و افزایش حساسیت دوربین در نور کم ایجاد می‌کند و می‌توان به وضوح برتری این دوربین را نسبت به گوشی‌ها‌ با مگاپیکسل بالا دریافت.

بنابراین امروزه توجه به میزان مگاپیکسل برای تعیین  گوشی‌ها‌ی هوشمند کار عاقلانه‌ای به‌نظر نمی‌رسد. برای انجام یک انتخاب مناسب باید به مجموعه‌ای از فاکتورها توجه داشت. اما از آنجا که بیشتر شرکت‌ها‌ مشخصات سخت‌افزاری دستگاه خود را منتشر نمی‌کنند و اگر هم منتشر کنند به دلیل دربرداشتن اطلاعات فنی ممکن است برای همگان قابل درک نباشد،

۹۴/۰۹/۲۸ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی