نظام ردهبندی سنی بازیها (ESRA):
بازیهای رایانه ای را با توجه به تناسب سن بچه ها در سایت معتبر زیر انتخاب کنید:
سایت نظام ردهبندی سنی بازیها (ESRA)
ESRA مخفف Entertainment Software Rating Association بوده و این نظام، کلیه بازیها را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعرسانی صحیحی به جامعه کشورهای اسلامی انجام میدهد.
ردههای سنی ESRA:
گروههای سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکلگرفتهاند. گروههای سنی ESRA، شامل 5 گروه اصلی است که شامل:
- رده 3+: 3 سالگی و بالاتر
- رده 7+: 7 سالگی و بالاترده 12+: 12 سالگی و بالاتر
- رده 15+: 15 سالگی و بالاتر
- رده 18+: 18 سالگی و بالاتر
نظام ردهبندی سنی بازیها (ESRA): یکی از مهمترین دلایل گرایش شدید افراد به دنیای مجازی این است که فرد در برخورد با این دنیای نامحدود و جدید، میتواند مفاهیمی چون شجاعت، ترس، لذت، سرعت، قدرت، مدیریت و امثال آنها را تجربه نماید. تجربه چنین مفاهیمی در دنیای واقعی و در زمانی بسیار کوتاه، تقریباً غیر ممکن و محال میباشد. بنابراین روز به روز به تعداد افراد مخاطب بازیهای رایانهای افزوده میشود و این در حالی است که تنوع سنی علاقمندان به بازیهای رایانهای نیز گسترش مییابد. بازیهای رایانهای میتوانند تأثیرات ویژهای را بر مخاطبین خود داشته باشند. برای نمونه در یک بازی خشن، بازیکن ممکن است روزها و ماههای متمادی نقش خاصی را در بازی به عهده گرفته و با همزادپنداری، نقش خود را در داستان بازی ببیند و با فهم کامل آن، کاملاً تحت تاثیر آن قرار گیرد. بدینترتیب، تأثیرات ناشی از بازیهای رایانهای میتوانند چندین برابر یک فیلم در کاربر ایجاد واکنش نماید. با توجه به وجود صحنههای غیراخلاقی، خشن، دلهرهآور و از این قبیل، در بسیاری از بازیها و همچنین نگرانیهای فرهنگی، تربیتی و اجتماعی خانوادهها و مسؤولین فرهنگی کشورهای مختلف، کشورها را به تدوین نظام ویژهای برای ردهبندی بازیهای رایانهای وادار کرده است. با تدوین این نظام و داشتن کنترلهای لازم و ارایه اطلاعات دقیق به خانوادهها، میتوان از صدمات جبرانناپذیری که گروه سنی اصلی مخاطب این گونه بازیها یعنی کودکان و نوجوانان را تهدید میکنند، جلوگیری به عمل آورد. بنابراین تدوین نظام ردهبندی بازیهای رایانهای، بهطوری که مبتنی بر قوانین و باورهای فرهنگی، دینی، اجتماعی و سیاسی کشورهای اسلامی باشد، امری بسیار ضروری است. بدین ترتیب ما سیستم ردهبندی نوینی به نام «ESRA» (نظام ملی ردهبندی سنی بازیهای رایانهای) را راهاندازی کردیم. ESRA مخفف Entertainment Software Rating Association بوده و این نظام، کلیه بازیها را مورد ارزیابی قرار داده و اطلاعرسانی صحیحی به جامعه کشورهای اسلامی انجام میدهد. پس از تشکیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در ایران، همواره «فرهنگ استفاده مطلوب از بازیهای رایانهای» بهعنوان یک هدف اساسی و مهم تعیین شد. علت انتخاب چنین هدفی در ایران، بهرهمندی از قدرت آموزشی و تأثیرگذاری بازیهای رایانهای و دور شدن از احتمال ابتلا به اختلالات روحی و روانی و آسیبهای منجر به استفاده نامناسب از آن بود. بدین ترتیب میتوان عواملی که باعث شکلگیری نظام ردهبندی سنی بازیها شد را اینگونه بیان کرد:
محتواهای اصلی آسیبرسان مورد بررسی نظام ESRA که بر مبنای دیدگاههای روانشناختی، جامعهشناختی و علوم و معارف اسلامی شکلگرفتهاند، شامل، ترس، خشونت، نقض ارزشهای دینی، نابهنجارهای اجتماعی، محرکهای جنسی، مواد مخدر، مشروبات الکلی و دخانیات و قمار میباشند. نظام ESRA تنها نظام ردهبندی سنی بازیها در کشورهای اسلامی: نظام ESRA تنها نظام ردهبندی سنی بازیهای رایانهای در بین کشورهای اسلامی است که به دلیل اینکه در بررسی و تعیین ردهبندی سنی بازیها توسط نظام ESRA به ارزشها و معیارهای اسلامی توجه ویژهای شده است، میتواند برای تمامی کشورهای اسلامی مورد استفاده قرار گیرد. ردههای سنی ESRA: گروههای سنی تعیین شده در ESRA بر اساس خصوصیات جسمی- حرکتی، خصوصیات عقلی- ذهنی، خصوصیات عاطفی و بالاخره خصوصیات اجتماعی شکلگرفتهاند. گروههای سنی ESRA، شامل 5 گروه اصلی است که شامل:
دیدگاههای مورد ارزیابی در ESRA:نظام ESRA برای تعیین رده سنی مناسب، هر بازیهای رایانهای را از 4 دیدگاه متفاوت مورد سنجش و ارزیابی قرار میدهد که عبارتاند از:
بررسی احساسات و هیجاناتی که بازیکن در خلال بازی کردن یک بازی خاص تجربه میکند، یکی از مهمترین مؤلفههایی است که میتواند با توجه به تأثیری که مخاطب از آن بازی دریافت میکند، در تعیین رده سنی مناسب آن بازی دخیل باشد. این دیدگاه بستگی نسبتاً زیادی با ویژگیهای ژانر بازیها دارد.
استخراج و دستهبندی محتواهای آسیبرسان آشکار موجود در بازی (از قبیل کشتن، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، استفاده از الفاظ نامناسب، نمایش صحنههای تحریکآمیز جنسی، اتفاقات ترسناک و ...)، همچنین کمیت و کیفیت این محتواها در هر بازی، اصلیترین مؤلفهای است که در تعیین رده سنی مناسب بازی نقش دارد.
دریافت و بررسی داستان کامل بازی بهمنظور جستجوی معنای نشانهها و مفاهیم پنهان گنجاندهشده در هر بازی و همچنین بررسی ارتباط داستانی بازی با نسخههای قبلی آن یا کتابها و فیلمهای احتمالی که بازی از آن اقتباسشده است، یکی از دیدگاههایی است که در ارزیابی صحیح ردهبندی سنی بازی به کار گرفته میشود.
رصد پیامدهای حاشیهای احتمالی هر بازی از قبیل اظهارنظرهای پیرامون بازی، تأثیرات فرهنگی و اجتماعی بازی، دعاوی حقوقی علیه بازی، میزان فروش و رده سنی آن بازی در سایر نظامهای ردهبندی سنی دنیا، تکمیلکننده سه دیدگاه دیگر، در جهت ارزیابی جامع، دقیق و صحیح از رده سنی مناسب بازیها است. فرآیند ردهبندی سنی بازیهای رایانهای1- درخواست ردهبندی سنی بازی
2- جمعآوری اطلاعات بازی
اطلاعات اولیه بازیها شامل نوع پلتفرم، سال انتشار، شرکت سازنده و منتشر کننده بازی، داستان بازی، مأموریتها، اهداف، ابزارهای در اختیار بازیکن و وقوع داستان بازی و زمان آن و ... 3- تهیه فیلم از بازی
4- تحلیل فیلم بازی
تهیه فیلمهای کوتاه و عکس به همراه ثبت زمان وقوع محتواهای آسیبرسان و... از جمله اطلاعاتی هستند که کارشناسان تحلیل آنها را ثبت میکنند.
5- تعیین رده سنی پیشنهادی ESRA
6- تائید نهایی رده سنی هر یک از بازیها توسط شورای طبقهبندی بازیها
|
|
|
|
|