فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

قابلیت تقسیم‌بندی فایل در ورد‎

سه شنبه, ۳۰ تیر ۱۳۹۴، ۰۸:۰۰ ب.ظ
یکی از نکات ساده و در عین حال نسبتا کاربردی مایکروسافت ورد که بسیاری از کاربران این برنامه از آن بی‌اطلاع هستند تقسیم فایل به بخش‌ها (یا Sectionها)ی مختلف است. با تقسیم کردن فایل‌های خود به بخش‌های مختلف می‌توانید در هر بخش تنظیمات جداگانه‌ای  را به خصوص در سربرگ یا پایین صفحه اعمال کنید، در حالیکه بدون انجام این تقسیم امکان وارد کردن این تنظیمات جداگانه را ندارید
. برای مثال ممکن است بخواهید صفحه عنوان و صفحه بسم‌الله اول کتاب شما شماره گذاری نداشته باشد، صفحات بخش مقدمه با حروف الفبا شماره گذاری شود و بقیه کتاب شماره‌گذاری معمولی داشته باشد. همچنین ممکن است بخواهید عنوان یا شماره هر فصل را در بالای تمام صفحات آن فصل بنویسید و در فصل بعدی همین کار را با عنوان یا شماره فصل جدید انجام دهید. همه این‌ کار‌ها با تقسیم کردن فایل به بخش‌های مختلف به راحتی ممکن است. برای دیدن قابلیت‌های این امکان یک فایل که با استفاده از این روش تهیه شده به این نامه پیوست گردیده و روش کار نیز در زیر توضیح داده شده است.

برای تقسیم فایل ابتدا نشانگر موس را در جایی قرار دهید که می‌خواهید از آنجا به بعد فایل را تقسیم‌بندی کنید. این نقطه می‌تواند پایان‌ فصل‌های مختلف، پایان مقدمه، آخر صفحه اول پایان نامه (صفحه عنوان) و مانند آن‌ها باشد. بعد از سربرگ Page Layout دکمه Breaks را فشار داده و گزینه مورد نظر خود در تقسیم‌بندی را انتخاب کنید.

گزینه Next Page فایل را تقسیم کرده و بخش جدید را از صفحه بعد شروع می‌کند. این گزینه برای پایان فصل‌ها و شروع فصل‌های جدید در صفحه بعد مناسب است.
گزینه Continuous فایل را تقسیم می‌کند، اما بخش جدید را از صفحه تازه‌ای شروع نمی‌کند و بخش جدید از همان صفحه ادامه می‌یابد.
گزینه‌های Even Page و Odd Page پس از ایجاد بخش جدید آن‌را از صفحه زوج یا فرد شروع می‌کند. این گزینه برای مواقعی مناسب است که شما بخواهید تمامی فصولتان از یک صفحه زوج یا فرد شروع شوند. 
توجه داشته باشید که در برنامه ورد علاوه بر Section Break امکان دیگری به نام Page Break  نیز وجود دارد که از سربرگ Insert قابل دسترسی است. این امکان نوشته‌ها را از یک صفحه قطع می‌کند و ادامه نوشته‌ها را در صفحه دیگری آغاز می‌کند، اما بخش و تقسیم‌بندی جدیدی ایجاد نمی‌کند.

پس از تقسیم‌بندی و جدا کردن عنوان و مقدمه و فصل‌ها از یکدیگر، در قسمت سفید بالا یا پایین صفحه دو بار کلیک می‌کنیم. نوشته‌های اصلی کمرنگ شده و قسمت‌های سفید بالا و پایین نوشته‌ها فعال می‌شوند و سربرگ جدیدی به نام Design ظاهر می‌شود. در این قسمت اگر دکمه Link to Previous نارنجی باشد به این معنا است که نوشته‌های حاشیه‌های سفید بالا و پایین صفحات این بخش از بخش قبلی تبعیت می‌کنند. مثلا اگر بخش قبلی را با استفاده از حروف الف، ب، ج،... شماره‌گذاری کرده‌اید این شماره‌گذاری در این بخش نیز ادامه می‌یابد. اگر می‌خواهید که مانع از آن قسم شماره‌گذاری در بخش جدید شوید و مثلا می‌خواهید شماره صفحات را با اعداد معمولی بنویسید کافی است یک بار بر روی دکمه فوق کلیک کنید تا آن را غیر فعال نمایید. حال می‌توانید بدون اینکه تنظیمات و سربرگ‌های بخش قبلی به هم بخورد در این بخش شماره‌گذاری‌های جدید انجام دهید یا در بالای تمام صفحات این بخش چیزهایی مانند عنوان یا شماره فصل و غیره را بنویسید.
با تشکر از سید رضا رفیعی
۹۴/۰۴/۳۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی