فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

سرعت واقعی استفاده از اینترنت، سو تفاهمی بزرگ!

چهارشنبه, ۲ آبان ۱۳۹۷، ۱۲:۲۵ ب.ظ

در بیش‌تر موارد برداشتی که از سرعت واقعی اینترنت توسط کاربران وجود دارد، همان سرعتی است که شرکت‌های ارایه دهنده خدمات اینترنتی (ISP) با واحد کیلو بیت در ثانیه (Kbps) اقدام به نام‌گذاری و فروش سرویس اینترنت به مشترکین خود می‌کنند.

هنگامی که مشترک درخواست خود برای اشتراک یک خط اینترنت پرسرعت را به شرکت سرویس‌دهنده اینترنت ارایه می‌کند، شرکت خدمات‌دهنده به عنوان کاربر حقیقی یا حقوقی (کاربران خانگی یا شرکت‌ و سازمان) بر حسب میزان و متناسب با حجم استفاده، سرویس‌های متفاوتی را با سرعت‌های ۱٢۸، ٢۵٦، ۵۱٢ و … با واحد سنجش کیلو بیت در ثانیه به ایشان پیشنهاد می‌کند.

توجه به این نکته ضروری‌ست که واحد سرعت این سرویس‌ها، کیلو بیت در ثانیه (Kilo bit per second)، است که کلمه بیت در آن با حرف b کوچک انگلیسی مشخص شده و به صورت Kbps (کیلو بیت در ثانیه) نمایش داده می‌شود.

در مقابل این واحد، واحد دیگری با نام کیلو بایت در ثانیه وجود دارد (Kilo Byte per Second) که کلمه بایت آن با حرف B بزرگ انگلیسی در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشخص می‌شود و معمولاً در زمان دانلود و دریافت فایل از اینترنت قابل مشاهده است. (هر Kb معادل ۱۰۲۴b و هر KB معادل ۱۰۲۴B است.)

با توجه به این‌ که هر ۱ بایت (۱ Byte) اطلاعات از ۸ بیت (۸ Bit)تشکیل شده است، هر یک از سرعت‌های ارایه شده توسط شرکت‌های خدمات‌دهنده اینترنتی به مشترکین در زمان استفاده باید به ۸ تقسیم شود تا به سرعتی تبدیل شود که در زمان دانلود (Download) فایل‌ها از اینترنت توسط کاربر قابل مشاهده است.

به‌عبارت دیگر کاربران اینترنت در دنیای مجازی اغلب سرعت اتصال خود را در نرم‌افزارهای مختلف (نرم‌افزارهای مدیریت دانلود و سنجش سرعت اینترنت) بر حسب کیلوبایت در ثانیه و به شکل KBps (کیلو بایت در ثانیه) مشاهده می‌کنند و این موضوع ممکن است برای ایشان این سوتفاهم را به‌وجود بیاورد که به عنوان مثال وقتی سرعت اینترنت ۱٢۸Kbps (یک‌صد و بیست و هشت کیلو بیت در ثانیه) است، چرا در طول زمان اتصال، نرم افزار مورد نظر سرعت اینترنت را به صورت ۱۶KBps (شانزده کیلو بایت در ثانیه) نمایش می‌دهد!؟

برای سایر سرویس‌های اینترنتی نیز کافی است که عدد مربوط به سرعت سرویس با واحد Kbps (کیلو بیت در ثانیه) که شرکت‌های ارایه کننده خدمات اینترنتی از آن در نام گذاری سرویس‌های خود استفاده می‌کنند، به عدد ۸ تقسیم شود تا سرعت سرویس در واحد KBps (کیلو بایت در ثانیه) محاسبه شود و سرعت دریافتی کاربر برحسب این واحد قابل مشاهده باشد.

۹۷/۰۸/۰۲ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی