فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

منوی مخفی تلفن های هوشمند سری گلکسی سامسونگ

پنجشنبه, ۲۵ مهر ۱۳۹۸، ۰۹:۵۳ ب.ظ

باز کردن منوی سرویس مخفی تلفن های هوشمند سری گلکسی سامسونگ

در ساخت بسیاری از محصولات دیجیتال  شرکت ها از کدهای مخفی بعنوان بخشی از نرم افزارهای کامپیوتری ارائه شده خود استفاده می کنند و این موضوع همچنان ادامه دارد. زمانیکه شما از مجموعه ای از دستورات مشخص که معمولا محرمانه می باشند استفاده کنید یکسری اطلاعات و یا در برخی مواقع عملکردهای خاصی در دستگاه شما ظاهر می شود. مثلا در سیستم عامل اندروید اگر در منوی تنظیمات، قسمت درباره دستگاه (About Device)، بر روی نسخه اندروید (Android Version) دستگاه چند بار تپ بکنید، یک برنامه شبه بازی که معرف همان نسخه از اندرویدی که بر روی دستگاه در حال اجراست به نمایش در می آید که با چند عمل جالب با کاربر تعامل می کند. اما موضوعی که قرار است به آن اشاره کنیم مربوط به نرم افزار خاصی نیست بلکه یک منوی مخفی در تلفن های هوشمند سری گلکسی سامسونگ است که می توانید از آن برای آزمایش صحت عملکرد قسمت های مختلف تلفن هوشمندتان مثل، حسگرها، صفحه لمسی، بلنگو، صفحه نمایش و … استفاده کنید. احتمالا مشتاق شدید که این کد چیست و با وارد کردن آن قرار است به چه اطلاعاتی دسترسی پیدا کنید.

برای دسترسی به این منوی مخفی ابتدا باید برنامه شماره گیر تلفن همراه خود را باز کنید و سپس به ترتیب از چپ به راست کد زیر را وارد کنید بعد از وارد کردن آخرین کاراکتر # بلافاصله منوی سرویس مخفی باز خواهد شد.

*#0*#
دسترسی به منوی سرویس مخفی گوشی های گلکسی سامسونگ

دسترسی به منوی سرویس مخفی گوشی های گلکسی سامسونگ

بعد از باز شدن این منو می توانید بنا به خصوصیات تلفن هوشمندتان آزمایشهای مختلفی را بر روی دستگاهتان انجام دهید تا از صحت عملکرد و یا احتمالاً مشکلات موجود مطلع شوید. البته ناگفته نماند که بخاطر تفاوت دستگاههای مختلف ممکن است برخی از گزینه ها با آنچه در دستگاه خودتان می بینید متفاوت باشد. آزمایش های مهم قابل دسترس در این منو عبارتند از:

آزمایش RGB برای صفحه نمایش:

سه گزینه اول منو در ردیف اول از بالا از چپ به راست RED, GREEN, BLUE می باشند که به ترتیب برای آزمایش وجود پیکسل های مرده (Dead Pixel)، بررسی طیف رنگ های تولیدی صفحه نمایش و مشکل درهم ریختگی رنگ کاربرد دارند. با انتخاب هر کدام از آنها تمامی پیکسل های صفحه نمایش با همان رنگ انتخابی روشن شده و در این حالت اگر پیکسل یا پیکسل هایی سوخته باشند می توان آنها را کشف کرد و همینطور کیفیت تولید رنگ را بررسی کرد. تصویر زیر حالت صفحه نمایش را در هر سه رنگ نمایش داده است.

خروجی آزمایش RGB برای هر سه حالت قرمز، سبز و آبی
خروجی آزمایش RGB برای هر سه حالت قرمز، سبز و آبی

آزمایش Sensor برای حسگرها:

منوی حسگرها
منوی حسگرها

اما با کلیک بر روی گزینه حسگر (sensor) شما به یک صفحه جالب و کمی گیج کننده وارد می شوید که در آنجا اطلاعات خام حسگرهای دستگاه شما نمایش داده می شوند. گزینه های مختلفی را در اینجا مشاهده می کنید. اطلاعات همه سنسورها به ترتیب از بالا به پایین لیست شده اند و با خطوطی از هم جدا شده اند، این صفحه کمک زیادی می کند تا متوجه شوید که دستگاهتان از چه حسگرهایی بهرمند است. باز هم یادآور می شوم که به دلیل تفاوت سخت افزاری گوشی های مختلف نسبت به هم و این نکته که همه گوشی ها از سنسورهای یکسان و برابری برخوردار نیستند اطلاعات موجود در این صفحه در هر گوشی با گوشی های مدل دیگر ممکن است متفاوت باشد. اما برخی از سنسورها در همه گوشی های هوشمند موجود هستند. برخی از مهمترین این سنسورها عبارتند از:

حسگر شتاب سنج (Accelerometer Sensor):

حسگر شتاب سنج Accelerometer Sensor
حسگر شتاب سنج
Accelerometer Sensor

سنسور شتاب سنج یکی از ابزارهای درون اسمارت فون است که اجازه می دهد دستگاه جهت قرار گیری را تشخیص داده و محتوا درون صفحه نمایش را بر اساس همان جهت برای کاربر به نمایش در آورد. با این کار ابزار برای کاربر تجربه کاربری بهتری را به ارمغان خواهد آورد. سنسور شتاب‌سنج که در حال حاضر درون تلفن‌های هوشمند قرار دارد، شتاب را در ۳ محور اندازه‌گیری می‌کند، محور x، محور y و محور z. به‌همین دلیل، تلفن هوشمندی می‌تواند حرکت در هر یک از این ۳ محور را حس کرده و جهت‌گیری را از حالت عمودی به حالت افقی و بلعکس تغییر دهد.

حسگر مجاورت (Proximity Sensor):

حسگر مجاورت Proximity Sensor
حسگر مجاورت
Proximity Sensor

امروزه تمامی گوشی‌های هوشمند تلفن همراه مجهز به حسگرهای مجاورت هستند؛ ابزاری که از ورود ناخواسته‌ی اطلاعات جلوگیری کرده و با خاموش کردن صفحه نمایش، به خصوص زمانی که گوشی را در جیب خود می‌گذاریم، از اتلاف انرژی با ارزش ذخیره شده در باتری‌ها نیز جلوگیری می‌نماید. این حسگرها قادر به تشخیص وجود اجسام نزدیک بدون هیچ گونه تماس فیزیکی می‌باشند. یک حسگر مجاورتی اغلب یک میدان الکترومغناطیسی، الکترواستاتیکی و یا پرتویی از تشعشعات الکترومغناطیسی (به عنوان مثال، پرتو مادون قرمز) را از خود منتشر می‌کند و به دنبال تغییرات در محیط یا سیگنال‌های برگشتی می‌ماند. این دست حسگرها غالباً در کنار بلندگو (اسپیکر) گوشی جای گرفته‌اند و زمانی که کاربر مشغول مکالمه با گوشی است، و آن را به کناره‌ی صورت و گوش خود نزدیک می‌کند، حسگرهای مجاورت فعال شده و قابلیت لمسی صفحه را از کار می‌اندازند تا از ورود ناخواسته‌ی اطلاعات جلوگیری شود. از این گذشته این حسگرها نور صفحه نمایش را قطع کرده و به ذخیره‌ی بیش از پیش انرژی الکتریکی کمک می‌کنند.

حسگر ژیروسکوپ (Gyroscope Sensor):

حسگر ژیروسکوپ Gyroscope Sensor
حسگر ژیروسکوپ
Gyroscope Sensor

همانطور که گفته شد، حسگر شتاب سنج می‌تواند جا‌به‌جایی خطی موبایل را اندازه بگیرد. ژیروسکوپ ویژگی دیگری را به دستگاه اضافه می‌کند و آن اندازه‌گیری جا‌به‌جایی زاویه‌ای می‌باشد. شتاب‌سنج و ژیروسکوپ نقش مهمی در بازی‌های موبایل مثل بازی‌های رانندگی دارند و دیگر استفاده از انگشت را برای لمس کردن صفحه موبایل از بین می‌برند. همینطور وقتی که موقعیت افقی و عمودی موبایل را تغییر می‌دهید، این حسگر این حرکات را کشف می‌کند.

اگر در تصویر بالا گزینه Gyro Selftest را انتخاب کنید آزمایش مشروح تری را مشاهده خواهید کرد:

آزمایش مشروح تر حسگر ژیروسکوپ Gyroscope Sensor
آزمایش مشروح تر حسگر ژیروسکوپ Gyroscope Sensor

حسگر مغناطیس‌سنج‌ (Magnetic Sensor):

حسگر مغناطیس‌سنج‌ (Magnetic Sensor)
حسگر مغناطیس‌سنج‌ (Magnetic Sensor)

این سنسور نیز جزء سنسورهایی است که تقریبا در اکثر تلفن‌های هوشمند امروزی وجود دارد و همانطور که حدس‌ زده‌اید وظیفه آن تشخیص میدان‌های مغناطیسی است. اپلیکیشن‌های قطب‌نما و جهت‌نما یا قبله‌نما از این سنسور برای تشخیص شمال جغرافیایی و پیدا کردن مسیر استفاده می‌نمایند.

سنسور روشنایی (Lights Sensor):

حسگر روشنایی Lights Sensor
حسگر روشنایی
Lights Sensor

این سنسور نیز برای تشخیص میزان روشنایی محیط به کار می‌رود. تلفن این اطلاعات را از سنسور دریافت و برای کنترل میزان نور صفحه نمایش مورد استفاده قرار می‌دهد. برای مثال در صورتی که نور محیط اطراف زیاد باشد صفحه نمایش به صورت خودکار نورش زیاد و در صورتی که محیط اطراف تیره و تاریک باشد، نور صفحه نمایش کاهش پیدا می‌کند. البته این سنسور در تلفن‌های هوشمند رده بالا سامسونگ عملکرد جالب‌تری دارد، چرا که می‌تواند میزان نور سفید، قرمز، سبز و آبی را تشخیص و تولید رنگ‌ها و نور صفحه نمایش را از نو آغاز کند. بدین ترتیب تصاویر در نورهای متفاوت با کیفیت بهتری به چشم می‌آیند.

این حسگر میزان نور دریافتی را به واحد لوکس (LUX) نمایش می دهد. همچنین همانطور که در تصویر می بینید طیف های مختلف نور را نیز تشخیص داده و نسبت هر کدام از رنگ های R,G,B,W یعنی قرمز، سبز، آبی و سفید را مشخص می کند.

حسگر فشار سنج (Barometer Sensor):

حسگر فشار سنج Barometer Sensor
حسگر فشار سنج
Barometer Sensor

تلفن‌های هوشمند گران‌قیمت، سنسور دیگری به نام فشار سنج را برای سنجش فشار اتمسفر در محیط نیز در خود جای داده‌اند. این سنسور می‌تواند میزان تغییر ارتفاع و فشار را نسبت به سطح دریا اندازه گیری و از آن برای نمایش دقیق‌تر وضعیت جغرافیایی در GPS استفاده کند. در تصویر بالا می بینید که ارتفاع 891 متر از سطح دریا اعلام شده و فشار هوا 910 واحد می باشد.

حسگر گرماسنج (Thermometer Sensor):

بسیاری از طرفداران سامسونگ، سنسور گرماسنج که در معرفی Galaxy S4 به همراه این محصول معرفی شد به یاد دارند. سنسوری که میزان گرما و دمای تلفن‌هوشمند را اندازه‌گیری می‌کند. البته سنسور تقریبا در تمامی تلفن‌های هوشمند وجود دارد و چیز جدیدی محسوب نمی‌شود و برای نمایش میزان دمای باتری و داخل تلفن هوشمند به کار می‌رود. در واقع زمانی که دمای دستگاه از حد معینی بیشتر شود، سیستم به صورت خودکار خاموش می‌شود تا دمای دستگاه کاهش پیدا کرده و داغی بیش از حد بدان آسیب نرساند. البته سامسونگ سنسورهای دیگری نیز در S4 همچون سنسور رطوبت سنج نیز به کار برده که در اپلیکیشن S Health کاربر را از وضعیت مناسب یا نامناسب جوی که در آن قرار دارد مطلع می‌سازد.

دماسنج و رطوبت‌سنج (Temperature/Humidity Sensor)

برخی گوشی ها مثل گوشی گلکسی اس 4 مجهز به حسگرهای دماسنج و رطوبت سنج می باشند که شما می توانید از دما و رطوبت محیط توسط بخش Comfort Level نرم‌افزار S Health سامسونگ آگاه شوید. پیش از این در ساخت دو مدل گوشی موبایل در سالهای 2009 و 2010 از این حسگرها استفاده شده بود ولی عرضه جهانی نداشت . اکنون این سنسورها به گوشیهای موبایل با سیستم عامل اندروید وارد شده اند و در دسترس برنامه نویسان قرار دارند تا نرم افزارهای گوناگونی را جهت بکار گیری آنها، تولید نمایند.

حسگر گام‌شمار (Pedometer Sensor):‌

یکی دیگر از سنسورهای مرتبط با ورزش و تناسب اندام که بازار داغی را این روزها در تلفن‌های هوشمند تجربه می‌کنند، سنسور قدم شمار است که می‌تواند تعداد گام‌هایی که کاربر بر می‌دارد را شمارش کند. البته این موضوع توسط شتاب‌سنج نیز قابل تشخیص است ولی وجود سنسور جداگانه، علاوه بر بهینه بودن، دقت بیشتری نیز به همراه دارد.

حسگر مادون قرمز (Infrared)

این حسگر در وسایل الکترونیکی قدیمی استفاده می شد که از جمله آنها می توان به کنترل تلویزین و پخش ویدئو اشاره کرد. اینفرارد در مدلهای اولیه موبایل جهت انتقال اطلاعات استفاده می شد که به دلیل سرعت کم و الزام قرار گرفتن دو گوشی در مقابل هم و بکارگیری بلوتوث، منسوخ شد. ولی با پیشرفت سیستم عامل های توانمندی چون اندروید، امکان ارائه نرم افزار کنترل از راه دور برای گوشی ها میسر گردید و اکنون دوباره شاهد حضور اینفرارد در گوشی های هوشمند مانند سری گلکسی سامسونگ هستیم. WatchON نام نرم افزاریست که برای این منظور توسط سامسونگ ارائه شده که توسط آن می توانید تلویزیون یا دی وی دی پلیر خود را کنترل نمائید.

سنسور تشخیص ضربان قلب:

سنسور دیگری که سامسونگ همچون گذشته از آن برای تبلیغات بیشتر در Galaxy S5 استفاده نمود، سنسور سنجش ضربان قلب است که با کمک شمردن ضربه‌هایی که خون موجود در رگ‌های نوک انگشت وارد می‌سازد، ضربان قلب شما را در دقیقه اعلام می‌کند.

سنسور تشخیص اثر انگشت:

این سنسور نیز درگوشی های جدید سامسونگ مثل گلکسی اس 5، گلکسی آلفا و گلکسی نوت 4 به کار برده شده استو همانطور که از نام آن پیداست برای تشخیص اثر انگشت استفاده می‌گردد.

[divider]

آزمایش لمس صفحه (Touch):

آزمایش لمس صفحه Touch Test
آزمایش لمس صفحه
Touch Test

آزمون لمس کردن (Touch) می تواند مفید واقع شود مخصوصا اگر احساس می کنید دقت صفحه لمسی دستگاه شما دچار مشکل شده است. همانطورکه در تصویر بالا مشخص شده هر مستطیل با ضربه زدن انگشت شما روشن می شود و رد انگشت شما با یک خط مشکی رنگ نمایش داده می شود.

 آزمون کلیدهای سخت افزاری (Sub Key):

در این منو همچنین آزمون Sub Key هم به چشم می خورد تا بوسیله آن از صحت کارکرد کلیدهای خازنی (کلیدهای لمسی پایین صفحه گوشی مثل Back, Setting) و کلیدهای پاور و کم و زیاد کردن صدای تلفن هوشمند خود مطمئن شوید.

 آزمون اختلال در خروجی صدا (Receiver):

تست Receiver به منظور آزمون اختلال در عملکرد خروجی صدای گوشی مورد استفاده قرار می گیرد.

 آزمون بلندگو (Speaker):

تست Speaker با پخش یک آهنگ پاپ عجیب بلندگوهای دستگاه شما را تحت آزمایش قرار می دهد.

 آزمون چراغ اعلانات (LED):

با این آزمایش می توانید حالت های مختلف نور تولیدی چراغ اعلانات گوشی که عموماً در قسمت بالا و کنار بلنگوی جلویی گوشی واقع شده را بررسی کنید.

آزمایش های دیگری هم مثل آزمایش دوربین های جلو و عقب، خاصیت تشخیص حرکت دست بر بالای صفحه (TSP Hovering)، آزمایش فرستنده IR (در گوشی هایی که از حسگر اینفرارد بهرهمند هستند) و …در این منو ممکن است موجود باشند.

[divider]

به نظر خودم بهترین کاربرد این منو در هنگام خرید گوشی چه بصورت نو و چه بصورت دست دوم می باشد، بخصوص در هنگام خرید گوشی دست دوم می توان با این روش از صحت عملکرد اجزاء گوشی اطمینان حاصل کرد و بعد نسبت به خرید اقدام کرد.

 

منبع : نوتیف

۹۸/۰۷/۲۵ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی