فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

مفاهیم رزولوشن و بیت ریت و فریم ریت

چهارشنبه, ۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۰۹:۵۹ ب.ظ

دقت تصویر یا وضوح تصویر یا Resolution :

تصاویر عکاسی و دیجیتالی از کنار هم قرار گرفتن پیکسل ها ( نقاط تشکیل دهنده هر تصویر ) به نمایش در می آیند . دقت تصویر ( Resolution ) به تعداد پیکسل ها در واحد اینچ ( که با dpi  (Dot Per Inch ) نمایش میدهند ) گفته می شود. هرچه تعداد پیکسل ها در واحد اینچ یک تصویر بیشتر باشد کیفیت  ( رزولوشن ) و حجم فایل افزایش خواهد یافت .

                                               

بیت ریت Bit Rate   :

1 - بیت ریت Bit Rate یا نرخ انتقال در اینترنت و شبکه و سخت افزار    چیست؟

بیت ریت یا BR، حجم دیتایی است که در مدت زمان مشخصی منتقل می‌شود به عبارت دیگر، نرخ بیت‌های منتقل شده از یک مکان به مکان دیگر است. واحد اندازه‌گیری آن بسته به مورد استفاده آن دارد اما واحد‌ رایج بیت ریت، bps، Kbit/s و Mbps است که به ترتیب یعنی بیت در ثانیه، کیلوبیت در ثانیه و مگابیت در ثانیه. به طور کلی هر واحدی که استفاده شود، عدد بالاتر خوب است و نشانه سرعت یا کیفیت بالاتر است. مورد مهم دیگری که باید بدانید این است که عدد کمتر ممکن است فشار کمتری بر سخت‌افزار شما وارد کند که در دستگاه‌هایی مانند گوشی‌های هوشمند و نت‌بوک‌ها مهم است.

2 - بیت ریت در صدا و تصویر :

BR در صدا و تصویر، معنی متفاوتی دارد. در این زمینه، بیت ریت به حجم داده‌های ذخیره شده در هر ثانیه در رسانه‌ای که در حال پخش آن است، گفته می‌شود و در واقع کیفیت فایل ویدئویی و صوتی را مشخص می‌کند. همان طور که رزولوشن بیانگر کیفیت تصویر است، کیفیت فایل ویدئویی و صوتی را با بیت ریت بیان می‌کنند. مثلا فایل صوتی MP3 با بیت‌ریت ۳۲۰ کیلوبیت در ثانیه، کیفیت بالاتری نسبت به همان فایل با بیت‌ریت ۱۲۸ کیلوبیت در ثانیه دارد، در حالی که هر دو از یک منبع ایجاد شده‌اند. بخاطر داشته باشید نمی‌توانید فایل صوتی با کیفیت پایین بسازید و با کپی کردن در فایلی صوتی با بیت‌ریت بالاتر، کیفیت بهتری داشته باشید، زیرا در ابتدا کیفیت مناسبی نداشته‌اید.

3 - بیت ریت در هارد درایوهای HDD و SSD:

دانستن بیت ریت هارد درایو و SSD، مهم است. بیت ریت در این زمینه یعنی تخمین سرعت خواندن و نوشتن دستگاه که تاثیر بسیار زیادی در بارگذاری و زمان ذخیره فایل‌ها، برنامه‌ها و بازی‌های حجیم دارد.

عموما هارد درایو‌های سنتی، سرعت خواندن و نوشتن تقریبا مشابهی دارند و تنها اختلاف بین آن‌ها RPM آن‌هاست: ۵۴۰۰، ۷۲۰۰ یا ۱۰۰۰۰٫ از آنجایی که SSDها استوریج‌هایی مبتنی بر فلش هستند، RPM ندارند و از چیپ‌های کنترلی برای خواندن و نوشتن دیتاها استفاده می‌کنند.

 

فریم ریت یا نرخ کادر Frame Rate  :

در فیلم و انیمیشن به تعداد کادر یا عکس هایی که در یک ثانیه پخش انیمیشن یا فیلم نمایش داده می شود فریم ریت یا نرخ کادر گویند

فریم ریت، سرعت نشان دادن عکس‌ها در فیلم می باشد . حال که با مفهوم اولیه فریم ریت آشنا شده‌اید باید بدانید که فریم ریت را برحسب تعداد فریم ها در ثانیه درنظر میگیرند مثلا ۲۴ فریم بر ثانیه ، ۶۰ فریم برا ثانیه و و عبارت FPS برگرفته از همین موضوع است .

(FPS (FRAME PER SECOND

هر فریم نشان‌دهنده‌ی یک تصویر است، یعنی اگر یک ویدیو ۲۴ فریم داشته باشد، به معنای آن‌ است که هر ثانیه از این ویدیو،۲۴ تصویر جدا را نمایش می‌دهد. سرعتی که نشان داده می‌شود، مغزتان را وادار به نمایش روان آن می‌کند.

اندازه فایل و مدت زمان ارسال:

هرچه فریم بالاتر باشد، تصاویر بیشتری در ثانیه خواهیم داشت و هرچه تصاویر بیشتر باشد اطلاعات بیشتر و درنتیجه حجم فایل بیشتر است و مدت‌زمان طولانی‌تری باید برای ارسال و آپلود آن برای سایت‌هایی مانند یوتیوب (YOUTUBE)  صرف کرد، ویدیوهای باکیفیت همیشه مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرد همچنین برای ارسال آن‌ها به اینترنت قوی‌تری هم نیاز است .

 

 

۹۹/۰۶/۱۹ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

تولید محتوا

رزولوشن

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی