فناوری اطلاعات و ارتباطات

فناوری اطلاعات و ارتباطات
دنبال کنندگان ۳ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
پیام های کوتاه
بایگانی
آخرین مطالب
پیوندهای روزانه
پیوندها

آشنایی با انرژی هسته ای

پنجشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۹، ۰۲:۰۲ ب.ظ

تمامی اشیاء از ذرات کوچکی به نام اتم ساخته شده ­اند. در مرکز هر اتم جسم کوچکی به نام هسته قرار دارد که ذرات کوچکی به نام الکترون در اطراف آن در حال گردش هستند. با ایجاد یک سری از واکنشها بر روی هسته اتمهای  برخی از مواد می­توان نیرویی را که در آنها نهفته است آزاد کرد. به این نیرو انرژی هسته ­ای یا انرژی اتمی گفته می­شود.

مقاله درباره انرژی هسته ای - انرژی هسته ای 40  صفحه فایل  pdf و  word

برای تولید انرژی هسته­ ای از فلزی خاکستری رنگ و بسیار سنگین به نام اورانیوم استفاده می­شود. اورانیوم به صورت سنگ از معدن استخراج و سپس در کارخانه به پودر زرد رنگی به نام کیک زرد تبدیل می­شود. مشهورترین معادن اورانیوم ایران در ساغند یزد و گچین بندرعباس قرار دارند. اورانیوم فلزی رادیواکتیو (پرتوزا) است، به این معنی که از خود پرتوهایی نامرئی ساطع می­کند که می­تواند باعث ایجاد بیماری و مرگ در موجودات زنده شود و از این رو حمل و کار با آن نیازمند تجهیزات ویژه (مثل دستکش روبرو) و دقت و ایمنی زیاد است.

 

اورانیوم طبیعی از دو ایزوتوپ (یا مسامحتاً دو نوع)  اورانیوم تشکیل شده است، یکی اورانیوم 235 و دیگری اورانیوم 238.  آن نوع اورانیومی که برای تولید انرژی هسته­ای کاربرد دارد اورانیوم 235 است، ولی این نوع اورانیوم تنها حدود 5/0 درصد از اورانیوم طبیعی را تشکیل می­دهد و 5/99 درصد دیگر از اورانیوم 238 تشکیل شده است. برای تولید انرژی هسته­ای باید این دو نوع اورانیوم را تا میزان مورد نیاز از هم جدا کرد و درصد اورانیوم 235 را بالا برد. به این کار غنی­سازی گفته می­شود. مثلا اورانیوم 20 درصد غنی شده به معنی اورانیومی است که 20 درصد آن از نوع 235 و 80 درصد باقی مانده از نوع 238 تشکیل شده است. میزان غنی­سازی به استفاده­ای که قرار است از اورانیوم صورت گیرد بستگی دارد. مثلاً برای کاربردهای زیر، این درصدهای غنی­سازی مورد نیاز است: نیروگاه­های هسته­ای تولید برق: 5 درصد یا کمتر؛ رآکتور تحقیقاتی تهران: 20 درصد؛ سوخت کشتی­های اقیانوس­پیمای اتمی: 65 درصد؛ سلاح­های هسته­ای: بالای 85 درصد.

 

برای غنی­سازی، بر روی کیک زردی که در مراحل قبل تولید شده است تغییراتی اعمال کرده و اورانیوم را از آن استخراج می­کنند. سپس اورانیوم تولید شده را به صورت گاز درآورده و وارد دستگاه­های استوانه­­ای شکلی به نام سانتریفیوژ می­کنند. سانتریفیوژ شبیه دستگاه آبمیوه­گیری عمل می­کند، به این معنی که در آن قطعاتی با سرعت بسیار زیاد در حال چرخش هستند که باعث جدا شدن دو نوع اورانیوم از یکدیگر می­شوند. به مجموعه­ای از سانتریفیوژها که به یکدیگر وصل هستند و با هم کار می­کنند یک آبشار گفته می­شود. مراکز غنی­سازی ایران در نطنز اصفهان و فردوی قم قرار دارند که هر دو برای محافظت در مقابل حملات هوایی در زیر زمین ساخته شده ­اند.

بیشترین کاربرد انرژی هسته­ای در عرصه­های غیرنظامی، تولید برق است. برای تولید برق اورانیومی را که معمولاً تا کمتر از 5 درصد غنی شده است به صورت میله­هایی در می­آورند که به آن­ها میله­های سوخت می­گویند. سپس این میله­ها را درون محفظه بسیار محکمی به نام رآکتور قرار می­دهند. میله­های سوخت درون رآکتور دچار واکنش­های هسته­ای می­شوند و انرژی هسته­ای به صورت گرما تولید می­کنند. این گرما آب را بخار می­کند و بخار آب تولید شده دستگاه­های تولید برق را به چرخش در می­آورد. به این مجموعه که در آن با استفاده از نیروی هسته­ای برق تولید می­شود نیروگاه هسته­ای گفته می­شود. ایران دارای یک نیروگاه هسته­ای ساخته شده در بوشهر است و برنامه­هایی نیز برای احداث نیروگاه دیگری در دارخوین استان خوزستان دارد.

یکی دیگر از کابردهای صلح آمیز انرژی هسته­ای، استفاده از آن برای مصارف پزشکی است. با استفاده از انرژی هسته­ای می­توان داروهایی را تولید کرد که برای  تشخیص و درمان برخی از بیماری­ها به کار می­روند و به آن­ها رادیودارو گفته می­شود. در ایران تولید رادیو داروها در رآکتور تحقیقاتی تهران واقع در سازمان انرژی اتمی انجام می­شود. از انرژی هسته­ای در درمان برخی بیماری­ها به خصوص سرطان نیز استفاده می­شود. به این ترتیب که پرتوهای رادیواکتیو بر روی سلول­های سرطانی تابانده می­شوند تا به این وسیله آن­ها را از بین ببرند. به این کار پرتودرمانی گفته می­شود.

انرژی هسته­ ای کاربردهای دیگری نیز در صنعت، کشاورزی و دامپروری دارد. برای تحقیقات انرژی هسته­ای مرتبط با کشاورزی مرکزی در شهر بناب استان آذربایجان شرقی تأسیس شده است.

 

با تشکر از سید فرید رفیعی

 

 

۹۹/۰۸/۰۱ موافقین ۰ مخالفین ۰
سید حبیب ترابی

انرژی هسته ای

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی